psychológia marketingu

#2 Marketingové psycho(ne)logické okienko – Ľudia milujú príbehy

milujeme príbehy

Poznáte ten vtip, v ktorom Joe Mrkvička vysvetľuje svojmu nosičovi golfových palíc ako zbohatol? ,,Vieš, keď som bol v tvojom veku bol som taký chudobný, že som  mal len 50 centov, za ktoré som si kúpil jedno jabĺčko. To som čistil tak dlho, až kým sa celé nelesklo a preto som ho dokázal predať za dolár. Za dolár som si kúpil dve jabĺčka, ktoré som čistil a následne ich predal za dva doláre. A potom…!” ,,Potom ste kúpili štyri jabĺčka?”Spýtal sa
nosič. ,,Nie, potom zomrel v Amerike strýko a zdedil som štyri milióny.” Povedal Joe Mrkvička. 

Možno ste si práve povedali, že dosť suché alebo ste sa trocha pousmiali, ale o vtip tu v podstate vôbec nejde. Skôr o ilustráciu príbehu, resp. prvej polky príbehu, ktorý je tak dobre čitateľný a  počúvateľný. Niekto sa z nuly vyšplhal úplne hore. Je to nielenže obdivuhodné a určite si to zaslúži rešpekt, ale hlavne je to dobre predávateľné. Už len vydať knihu alebo natočiť film. 

Prečo je to také úspešné? Pretože to dáva NÁDEJ a tú ľudia potrebujú. Dáva to nádej každému z nás (kto nemá bohatého strýka v Amerike so zvýšenou teplotou), že to môže dokázať aj on/ona. Aj keď sa k tomu z akýchkoľvek dôvodov nakoniec neodhodláme. Firmu, ktorá bola založená pred stodvadsiatimi rokmi ako rodinná firma a dotiahla to na jednu z najväčších firiem na svete, logicky obdivujeme oveľa viac ako firmu, ktorá je na trhu len 5 rokov. Má predsa overenú kvalitu a tradíciu.

Dvadsaťročný Slovák, ktorý emigroval z Československa a založil v Amerike jednu z najväčších autopožičovní? Tak jeho knihu by som si určite rád pre inšpiráciu prečítal aj ja. Či si budem brať príklad? V rámci biznisu by som sa nechal inšpirovať, ale ak sa dočítam, že hneď ako zohnal v Amerike sponzora, prišiel domov a zbil ženu a deti, tak ma to inšpiruje zakúriť si ňou a siahnuť po niečom inom. Ale to sa tam dúfam, našťastie alebo kvôli predajnosti radšej nedočítam. (Samozrejme toto je len príklad, určite nedávam všetkých do jedného vreca. Skôr poukazujem, že NIEKEDY môžeme vidieť len jednu stranu mince).

Každopádne  marketing občas neopisuje realitu aká v skutočnosti je, ale občas vytvára kreatívnu bublinu, ktorá je dobre čitateľná alebo pozerateľná. Dokonca niekedy sa vytvárajú fiktívne postavy, len aby sa u konečného spotrebiteľa vzbudili EMÓCIE a EMPATIA.

Ľudia od detstva milujú príbehy. A čo milujú ľudia, resp. na čo ako sa povie ,,berú”, s tým marketing pracuje (a to veľmi dobre). 

Takže priatelia, užívajte si príbehy a berte si z nich inšpiráciu (a poprípade aj nejaký ten produkt alebo službičku).

Jozef Ulrich

,,Najhoršia reklama je tá, o ktorej nikto nehovorí."

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back To Top
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial