v našej brandži

Agentúra alebo freelancer?

agentura alebo freelancer

Nikto nevie robiť všetko a preto najlepší krok, ako stále napredovať je robiť to čo viete. Máte podnikateľského ducha, viete uzatvárať kontakty, máte ,,čuch” na príležitosti, ale marketing (zvlášť ten online) je pre vás len zmes cudzích výrazov a grafov. Viete, že marketing je pre úspech vášho podnikania podstatný, preto ho nemôžete ignorovať. A zrazu stojíte pred dvoma otázkami? 1. Mám sa ho naučiť sám/a ? ( a zaberie mi to množstvo času, ktorý môžem využiť iným spôsobom plus o pravidelnej optimalizácii ani nehovorím) alebo 2. Najmem si reklamnú agentúru alebo freelencera?

V nasledujúcom blogu sa pokúsim rozbehnúť váš myšlienkový pochod a naviesť vás k rozlúsknutiu otázky, ktorá forma spolupráce je pre vás výhodnejšia a prečo.

Možno vás hneď z úvodu prekvapím, ale jednoznačná odpoveď neexistuje, pretože každý hľadá niečo iné, ale hlavne každý potrebuje niečo iné (aj keď niekedy sám nevie čo).

Poďme si spoločne porovnať výhody agentúry a freelencera v nasledujúcich 4 ,,disciplínach”:

1.Veľkosť vašej spoločnosti

Ak ste majteľom veľkej spoločnosti je takmer isté, že máte vlastné marketingové oddelenie. Pre vás je tento článok nepodstatný ( s najväčšou pravdepodobnosťou toto ani nečítate, keďže už názov vám naznačil o čom článok bude). No v prípade, že ste majiteľom strednej spoločnosti a portfólio vašich produktov alebo služieb je veľké, potom odporúčam využívať služby agentúry a to z jednoduchých dôvodov. Agentúra je takisto ako vy spoločnosť, ktorá zamestnáva ľudí. Viac ľudí viac rozumu (nemusí platiť vždy, no aj tak vy musíte platiť :-)) no hlavne schopnosť delegovať jednotlivé činnosti. V skratke povedané, pokiaľ je vaša spoločnosť veľká, má veľa produktov a služieb je tu istá pravdepodobnosť, že pracujete s vyšším budgetom, ktorý chcete investovať do väčšieho počtu kampaní prostredníctvom viacerých online kanálov. Nielenže si pekne všetko stanovíte v zmluve (koniec koncov to aj pri freelenceroch), ale hlavne na vašich kampaniach bude pracovať viac ľudí a tým pádom môžu byť väčšie, frekventovanejšie a prepracovanejšie.

Takže 1:0 pre agentúru

2. Nároky na marketing

Dá sa povedať, že tento bod úzko súvisí s bodom č. 1. Každopádne aj malé spoločnosti môžu mať vysoké nároky na marketing. Už som to popísal vyššie, ale zopakujem. Ak potrebujete viac ako len pravidelnú optimalizáciu v Google Ads písanie blogových článkov, pridávanie a vytváranie postov na Facebook, resp. ak máte v úmysle pracovať s väčším rozpočtom, odporúčam reklamnú agentúru.

2:0 pre agentúru (bude debakel?)

3. Cena

V prvých dvoch bodoch sme si opísali to, po čom túžime všetci, ktorí vypĺňame daňové priznanie k poslednému marcovému dňu. Mať veľkú spoločnosť a bezstarostne míňať/investovať peniaze do marketingu. No v prípade, že sa snažíte hospodáriť so svojimi peniazmi a jednoducho nemáte voľné finančné prostriedky na veľké kampane, vaša voľba by mala padnúť práve na freelencera. Je to jednoduché malé kampane, ktoré si vyžadujú pravidelnú optimalizáciu alebo pridávanie reklamných postov na FB a iné sociálne siete hravo zvládne každý (v online marketingu) schopný freelencer. Jeho výhoda oproti agentúre spočíva v tom, že si do svojej ceny nezarátava náklady na energiu, nájomné, provízie, mzdy zamestnancov atď. a tým pádom je od agentúry lacnejší.

freelencer dáva prvý gól 2:1

4. Časová dostupnosť

Váš diár je tak plný, že ste si do neho museli dokúpiť ďalšie strany. Na riešenie marketingu ste si práve našli trocha času a preto ho chcete okamžite prebrať s človekom za to zodpovedným. Voláte na číslo avšak z druhej strany linky sa od account managera z reklamnej agentúry dozvedáte, že všetky vaše otázky odkonzulutje so špecialistom a ozve sa vám. Naozaj ich odkonzultuje, ale trochu neskôr pretože špecialista práve pracuje na inom klientovi a na vás už možno minul mesačne stanovený počet hodín už včera. Ale nebojte sa, správny špecialista v serióznej agentúre to pre vás spraví aj nad časový rámec. Druhá možnosť je, že na svoje otázky dostanete odpoveď len čo sa zaučí alebo oboznámi s vašimi kampaňami nový špecialista. Dôvod? Na úplne inom klientovi spravil tzv. ,,prúser” (možno nie druhý raz) a preto sa musel z agentúry porúčať. Ale buďte aspoň radi, že ho nespravil na vašich (ok, aspoň dúfate).

Freelancera v prípade nespokojnosti môžete ,,vyhodiť” (ukončiť s ním spoluprácu) iba vy. To je celkom výhoda. Navyše schopný freelancer vie odhadúť svoje pracovné a časové schopnosti a podľa toho si na seba ,,naloží”. Tým pádom by vám mal byť kedykoľvek k dispozícií a reportovať dianie, ktoré sa aktuálne vo vašich kampaniach deje. Nemá nad sebou account managera, preto dostávate informácie priamo bez akýchkoľvek šumov.

Vualáá remíza 2:2

 

Tak teda koho?

Názory na to, či dať priestor na realizáciu agentúre alebo influencerom sa môže líšiť z hľadiska rôzneho uhla pohľadu alebo osobných skúseností. Ak by som to mal na záver zovšeobecniť a zhrnúť do jednej vety výhody a nevýhody agentúry a influencera napísal by som presne toto:

Agentúra má veľkú výhodu v tom, že tam pracuje viac ľudí, ktorí sa neustále vzdelávajú. Nevýhoda je, že je neosobná. Vaše požiadavky, prechádzajú od accounta k špecialistovi, ktorý je už možno úplne iný človek ako ten, čo vám kampane nastavoval minulý mesiac.

Výhoda freelencera je tá, že je viac osobný. Navyše, ak je to v pohode človek môže sa váš vzťah preniesť aj do priateľskej roviny. Nevýhoda je v tom, že zaťažiť jednotlivca príliš veľkým sústom, ktoré neodhadne, môže viesť k tomu, že sa zloží a neskôr sa dozviete, že sa radšej zamestnal a ešte k tomu v úplne inej sfére. Vy si potom budete musieť hľadať niekoho iného a to je čas a nervy navyše. A taký luxus si ako slovenský podnikateľ určite nemôžete dovoliť. V agentúre sa vám to nestane, tam vám proste pridelia niekoho iného.

Na záver…

Na záver budem rád, ak do komentárov prispejete svojimi vlastnými skúsenosťami s agentúrou alebo freelencerom. Taktiež budem rád, ak budú komentovať aj kolegovia – marketéri a spoločne pomôžeme každému, kto nevie odpovedať na otázku – agentúra alebo freelencer?

 

Jozef Ulrich

,,Najhoršia reklama je tá, o ktorej nikto nehovorí."

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back To Top
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial